Isnin, 18 Mei 2009

H1N1 - sekadar petanda or malapetaka?


H1N1 or Swine Flu or Selsema Babi? apa pun nama yang diberi, bahang malapetaka yang dibawa tetap memberi kesan kepada setiap individu.. Ketika para sarjawanawan ekonomi bergelut mencari formula baru untuk menangani kemelut kejatuhan ekonomi dunia...Golongan pengamal perubatan turut bergelut dengan penyebaran virus baru H1N1.... begitu hakikatnya kini, dunia tanpa sempadan, penyakit juga merebak dengan cepat tanpa boleh disempadani lagi...Hanya berapa hari virus itu dikesan di Mexico telah merebak ke USA, Canada dan negara sempadannya yang terdekat....

Kini telah menjangkau lebih daripada 34 negara yang dikenalpasti.. Malaysia juga tidak terlepas dari virus ini.. kes ke-2 telah disahkan 2 hari lepas.

Pertama kali mendengar kewujudan virus ini kira-kira 2 minggu lepas, dari siaran berita tv...oleh kerana ada sifat suka ambik tahu, saya pun buat rujukan lanjut sama ada dari internet or bahan cetak lain...rupa2nya ia bukan pertma kali dunia dikejutkan dengan virus H1N1, kerana virus yang seakan sama telah melanda dunia tahun pada 1918 yang dikenali sebagai Sepanyol flu dan telah mengorbankan jutaan nyawa.

Pelbagai persoalan timbul dibenak ini. Dengan kecanggihan teknologi kini, dapatkah semua ini diatasi? bagaimana kuman yang kecil itu boleh meluluh lantakan seluruh dunia? Senjata canggih yang boleh musnahkan sesebuah negara, tetapi kenapa kuman sebesar hama itu masih tidak boleh dimusnahkan?

Perlukah kita berpeluk tubuh kerana, kita masih selamat dan belum dijangkiti? Perlukah kita melarikan diri dari penyakit ini? Kemana sekalian kita hendak lari menyelamatkan diri? Yang pasti tetapkan arah larian kita. Arahnya ke arah tempat yang diredai Allah Subahanawataala. Bagi yang tergelincir kembalilah kelandasan yang benar. Perpegang teguhlah pada perintah Allah, tinggalkan semua laranganNya..

Renunglah jauh ke dalam setiap tragedi, sama ada kita menggapnya sebagai takdir yang tertulis atau sebagai petanda akhir zaman...Allah sedang menguji setiap mahluknya. Ujian itu silih berganti dan di turunkan dalam berbagai-bagai bentuk, H1N1 mungkin salah satunya..begitulah hanya Allah yang maha tahu!!!!!!Ya Allah aku berlindung hanya padamu, dan Kau cucurilah rahmatMu keatas junjungan besar kami Muhamad Rasulullah... kerana tanpa doa dan rasa cintanya kepada kami umatnya, sudah tentu Kau telah mengazab kami dengan ujian yang maha pedih....Amin, Amin Yarabal Alamin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan